מי אני ברשת: על זהות דיגיטלית, מיתוג ואסטרטגיה

זמן קריאה: 2 דקות

מי אני ברשת: על זהות דיגיטלית, מיתוג ואסטרטגיה

האינטרנט הפך בשנים האחרונות למרכז מסחרי ענק וחדשני. בעבר כל מי שרצה לפרסם עסק, מוצר, שירות או אג'נדה, נהג לפנות אל ערוצי שיווק שכיום מכונים "המדיה המסורתית". עם התפתחות רשת האינטרנט וצמיחת אפשרויות הפרסום החדשות והמגוונות בה, מפרסמים רבים העתיקו את תקציבי הפרסום שלהם לרשת – אבל לרשת חוקים משלה. כדי להתבלט מעל כל השאר ולהיות מזוהה, צריך "זהות דיגיטלית", וזה בדיוק מה שאנחנו עושים.

תחשבו רגע על שתי קשתות מוזהבות… נו, מה קופץ לכם לראש? ברור! אות M ענקית המסמלת את רשת המזון המהיר הגדולה בעולם – מקדונלדס. אלא ששתי הקשתות המוזהבות כלל לא סימנו את האות M האנגלית במקור. הזכיין הראשון של מקדונלדס, ניל פוקס, הציב קשתות ענק מוזהבות משני צידי הסניף שפתח כדי שאנשים יוכלו לזהות את המקום מכבישים מרכזיים וכשהחליטו לעצב מחדש את הלוגו, הקשתות המוזהבות כבר היו בחלק גדול מהסניפים ושימשו השראה ללוגו האייקוני. החל משנת 1962 הקשתות הפכו ללוגו הרשמי של הרשת אבל לאט לאט נעלמו מעיצוב המסעדות עצמן וככה נולדה לה זהות מיתוגית.

ממש כמו שחולפים על פנינו תחנות דלק ושלטי חוצות בכבישים הבינעירוניים, כך אנו גולשים במהירות במרחב הדיגיטלי ונחשפים למאות, אם לא לאלפי, אתרים ומודעות ממותגות. למותג עם זהות מובהקת יש נוכחות ונראות הקיימים במוחנו ולעיתים יש לנו אף דעה או רגש כלפיו. אנו יודעים להבחין בו בקלות והוא מחזיר אותנו לחוויה שהייתה לנו עם אותו מוצר .רבים חושבים שמיתוג מסתכם בעיצוב לוגו ושם קליט. אבל האמת היא שזהות מיתוגית היא הרבה יותר מזה; היא כוללת בתוכה מהות, מטרות, ויעדים שמגלמים בתוכם מאפיינים פסיכולוגיים שמטרתם להשפיע בסופו של דבר על החלטות הרכישה של קהל היעד של העסק.

כשאנו פונים למלאכת הקמת קמפיין לקידום מוצר או שירות ברשת, אנו מתחילים בתהליך מחקר מקיף לבחירת אסטרטגיית המותג. נבקש לחקור ולגלות, מה צריכה להיות ההבטחה העיקרית של המותג לקהל המטרה שלו? איך היא צריכה להיות בנויה? האם צריכה להיות רק הבטחה אחת? איך ננהל אותה לאורך זמן? מהי התועלת שהמותג מתעתד לספק ללקוחותיו?


באמצעות תהליך בנית זהות דיגיטלית אנו בונים זהות מיתוגית הכוללת אוסף של ביטויים מוחשיים של החברה, כמו הלוגו, הצבעים, הטיפוגרפיה והקול שלה. ככל שהאלמנטים הללו ברורים יותר, ספציפיים ומלוכדים, כך גדל הסיכוי שהם יתורגמו למותג מובחן שמוכר ונערץ. בהתאם לקהל היעד ואופי המותג, העיצוב והמיתוג יכול להיות: צעיר, חצוף וצבעוני או להיות קלאסי, קפדני ואלגנטי ולשדר רצינות ואמינות או נועז, מושך והומוריסטי ויכול להיות יוקרתי ונקי וכו´. בדיגיטל, לעומת שאר אפיקי הפרסום המסורתיים – נוכל לטרגט את קהל היעד לפי מיקומים גיאוגרפיים, קהלים, סטטוס, תחביבים, מיקומים שהקהל שלנו ביקר בהם ועד לביצוע מודעות חוזרות לגולשים שביקרו באתר על מנת להזכיר להם אותנו ולהניע אותם לפעולה הרצויה לנו.

חושבים כבר על השלב הבא?
איך קובעים תקציב, החשיבות של קידום ממומן ועוד מאמרים שיקדמו אתכם בדיגיטל? כנסו לבלוג שלנו